Tweedaagse jungletrekking - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Marja Zee - WaarBenJij.nu Tweedaagse jungletrekking - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Marja Zee - WaarBenJij.nu

Tweedaagse jungletrekking

Door: Marja van Meeuwen

Blijf op de hoogte en volg Marja

31 Juli 2017 | Thailand, Chiang Mai

Vandaag de tweedaagse jungletrekking. Gisterenavond kennis gemaakt met onze gids Bobby. Hij heeft uitleg gegeven aan de hand van foto's over de inhoud van de tocht. Ook krijgen we informatie over wat we allemaal bij ons dienen te hebben en leveren we een kopie van ons paspoort in omdat de politie op de hoogte gesteld wordt wie er de jungle in gaan. Alles bij elkaar best spannend.
We vertrekken de volgende ochtend in pick-up met onze chauffeur Lung Kam.
Zoals gezegd, onderweg de drukke stad uit, richting jungle maar eerst langs politiebureau. We worden vriendelijk opgewacht door wat lijkt het voltallig personeel.
We krijgen weer instructies over veiligheid en aan de hand van de paspoorten wordt gecontroleerd wie we zijn. Ook willen ze weer heel graag met ons op de foto, het wordt bijna een officieel staatsportret.
Nadat we door ze zijn uitgezwaaid gaan we eerst richting Mok Fa waterval.
We kunnen alvast "warm" lopen en weer afkoelen want er kan gezwommen worden onder de waterval, prachtig.
Vervolgens gaan we naar Pong Dueat Hotspring.
Vanaf hier wordt het serieus. Steil omhoog, het is heet en enorm vochtig.
Bobby verteld onderweg van alles over de natuur. Na ongeveer 2 uur lopen komen we aan in het eerste bergdorp, tussen de rijstvelden. Wat prachtig. We kunnen hier wat extra water kopen en bij de waterbron even opfrissen.
We zetten onze wandeling voort, onderweg genieten we van prachtige vergezichten. Zo ver je kunt kijken jungle en bergen....
De beklimming was zwaar maar ik vind het afdalen moeilijker. Wederom erg steil. We hebben geluk dat het niet heeft geregend.
Om ongeveer 6 uur komen arriveren we in onze overnachtingsplaats. Een bergdorp van de Karen bevolking. Het dorp heeft 43 inwoners, 9 gezinnen en heel veel honden.
We slapen in een soort stal, met matrasje op de grond. Gelukkig wel met klamboe.
We kunnen even bijkomen en opfrissen. In een hokje is een bak met water en stromend water uit de bergen.
In het keukentje zijn de vrouwen druk bezig om ons eten te bereiden. Ik geniet van wat drinken op ons "dakterras", wat een spectaculair uitzicht. Het wordt langzaam donker, de lucht kleurt rood en overal waar je kijkt zie je jungle, dit is genieten.
Na een heerlijk en vooral erg gezellig avondeten, klets ik nog even wat met Bobby over het boeddhisme en het leven als monnik.
We zijn moe en duiken vroeg ons bedje in. Als ik ' nachts naar het toilet ga en even met mijn zaklamp om me heen schijn is the formaat van de insecten die wegschieten best groot. Gauw weer terug onder de klamboe.
Als ik de volgende ochtend opsta staat de koffie en thee al klaar op ons "dakterras"
Na het ontbijt met verse eitjes hebben we allemaal weer zin om verder te gaan. De eerste beklimming is gelijk weer steil omhoog en de meters van gisteren zijn nog goed voelbaar in de benen. Onderweg genieten we van de prachtige uitzichten en gelukkig is de wandeling van vandaag iets minder lang dan gisteren.
We arriveren in het dal bij de rivier waar we getrakteerd worden op de aanwezigheid van 2 olifanten die zojuist een frisse duik nemen.
Onze reis gaat verder over de snelstromende rivier op een bamboevlot. Over stroomversnellingen zakken we gedurende 2 uur de rivier af. De uitzichten zijn wederom spectaculair. Wat een prachtige steile begroeide oevers en wat een rust. Onze rugzakken hangen voorop het vlot op een soort driepoot om droog te blijven. Fotograferen is helaas niet mogelijk. De stroomversnellingen zijn spannend maar de 2 stuurmannen (voor- en achterop het vlot) hebben het goed onder controle en hebben samen de grootste lol.
Tijdens de terugreis zit ik weer voorin de pick-up naast de chauffeur. Hij praat honderduit , we wisselen informatie uit. Hij over Thailand en hij vraagt me het hemd van het lijf over Holland. Hij praat gebrekkig engels maar verteld dat hij elke ochtend naar een zender op de Thaise radio luistert om zo engels te leren. Samen hebben we de grootste lol voorin. Alles bij elkaar was het een fantastische en avontuurlijke ervaring.

• 02 Augustus 2017 - 14:20

Hennie:

Het is echt schitterend om te lezen. Wat fijn dat jullie dit mee kunnen maken.