Onderweg naar Chiang Rai... - Reisverslag uit Chiang Rai, Thailand van Marja Zee - WaarBenJij.nu Onderweg naar Chiang Rai... - Reisverslag uit Chiang Rai, Thailand van Marja Zee - WaarBenJij.nu

Onderweg naar Chiang Rai...

Door: Marja van Meeuwen

Blijf op de hoogte en volg Marja

29 Juli 2017 | Thailand, Chiang Rai

Gisterenavond verjaardagsdiner, heerlijk Thais gegeten.

Vannacht worden we om 2 uur gewekt door omroeper die door de straat rijdt dat de rivier buiten de oevers is getreden (dat begreep ik toen nog niet maar de volgende ochtend wel). 's Morgens zien we het resultaat, water in de straten tot aan ons hotel. Gelukkig heeft onze bus hier geen moeite mee en kunnen we alsnog vertrekken.
Het wordt een lange reis vandaag richting Chiangrai, helemaal in het noorden van Thailand.
Oleang probeert de reis zo aangenaam mogelijk voor ons te maken door van alles te vertellen en ons Thaise lekkernijen te laten proeven.
Eerste stop is bij een rijstveld. Ze praat met de mensen die aan het werk zijn en we mogen even een kijkje nemen. Prachtig om te zien natuurlijk maar wat mij ook opvalt zijn de omstandigheden waar de mensen in werken. Hele dag vol in de zon en de hitte en voorover gebukt met je voeten in het water.
Volgende stop is Fae's Elephant hospital. Een ziekenhuis waar men zieke maar vooral gewonde olifanten behandeld. Olifanten worden in Birma, Laos en noord Thailand gebruikt voor houtvesten. Helaas gebeurd het nog regelmatig dat ze gewond raken door landmijnen. In dit ziekenhuis maken ze voor de olifanten die hierdoor een gedeelte van hun poot missen prothesen. We krijgen informatie over de oorzaak, de prothesen en de manier van behandelen. We mogen een kijkje nemen bij de olifanten. Er worden momenteel 5 olifanten verpleegd, de jongste is 2 jaar.
Vervolgens stoppen we weer voor lunch en bezoeken we nog een ananasplantage.
Onderweg krijgen we diverse Thaise snacks te proeven waarvan ik de Langsat het lekkerst vind. Een Thaise vrucht die eruit ziet als een aardappel maar smaakt als een lychee.
Het is een lange reis geweest als we uiteindelijk half zeven aankomen bij ons hotel in Chiang Rai.
's Avonds gaan we nog de stad in om op de markt even wat te eten en worden we getrakteerd op Thaise dans, prachtig om te zien.
Morgen weer even genieten van dagje vrij......