Ayutthaya - Reisverslag uit Ayutthaya, Thailand van Marja Zee - WaarBenJij.nu Ayutthaya - Reisverslag uit Ayutthaya, Thailand van Marja Zee - WaarBenJij.nu

Ayutthaya

Door: Marja van Meeuwen

Blijf op de hoogte en volg Marja

25 Juli 2017 | Thailand, Ayutthaya

Gisterenavond heerlijk gegeten in het prachtige restaurant van ons hotel. Het was een spontaan groepsdiner geworden en heel gezellig.
Ook vanmorgen ontbeten op deze schitterende plek. Dit hotel staat qua schoonheid wel in mijn top 5.
Na een busrit van een uur door het mooie groene landschap met rijstvelden stoppen we even bij een stalletje langs de weg omdat Oleang ons wil laten zien dat mensen hier gebraden ratten verkopen en eten... argghh..., geen fraai gezicht.
Ze koopt nog een Thaise snack voor ons om later te proeven, soort pannenkoekjes met suikerspin, "lekker".
Na nogmaals anderhalf uur rijden komen we in Ayutthaya aan, de voormalige hoofdstad van Thailand.
Hier bezoeken we de Wat Phra Si Sanphet tempel. Deze staatstempel werd in de 15e eeuw gebouwd door koning Borommatrailokanat. Van deze tempel is nu slechts nog een ruïne over. De drie "chedi's" (torens) zijn nog gedeeltelijk in stand en prachtig om te zien en te beklimmen. We krijgen een duidelijke uitleg van Oleang over de oorspronkelijke toestand van het gebouw. Ook zijn de Boeddha's nog duidelijk zichtbaar. Het complex is deels gerestaureerd, ook nu waren ze bezig met herstelwerkzaamheden.
Het is weer bijzonder heet vandaag, na bezoek aan de tempel geeft Oleang nog een uitleg over de gebruiken van boeddhisme, zoals het openvouwen van een lotus bloem en deze offeren en het aanbrengen van stukjes goud door bezoekers op een boeddhabeeld. Wat ook leuk is om te zien dat er zeven Boeddha houdingen zijn die corresponderen met je geboortedag. De Boeddha met gevouwen handen voor de buik verwijst naar wijsheid en inzicht en hoort bij degene die op een zondag zijn geboren zoals ik (ik weet niet of dit helemaal klopt :-)).

Na wederom een zeer uitgebreide lunch, die ik vandaag even oversla vanwege een instabiele maag, vervolgen we onze reis, per boot deze keer.
Het stadscentrum van Ayutthaya ligt op een eiland en is omringd door de rivieren Chao Phraya, Lop Buri en de Pasak.
Het is een mooie tocht over een druk bevaren rivier met wederom allerlei woningen op het water en heel veel tempels.
Iedereen is moe en in plaats van nog een tempel te bezoeken wordt er gekozen om naar het hotel te gaan om een beetje bij te komen.
Wederom een mooi hotel met zwembad, de jeugd is alweer onderweg.....