Slapen op de rivier.... - Reisverslag uit Kanchanaburi, Thailand van Marja Zee - WaarBenJij.nu Slapen op de rivier.... - Reisverslag uit Kanchanaburi, Thailand van Marja Zee - WaarBenJij.nu

Slapen op de rivier....

Door: Marja van Meeuwen

Blijf op de hoogte en volg Marja

23 Juli 2017 | Thailand, Kanchanaburi

Wat een dag weer vandaag. Het is avond en we zitten in ons hutje op het water. We kijken uit over de rivier en volledig groene bergen, omringd door prachtige planten. Ik weet niet hoe ik zoveel schoonheid op papier kan omschrijven.
Maar laat ik beginnen bij vanochtend. Half zes op, 6 uur ontbijt en half zeven vertrek in de bus, dat is wel heel vroeg. Opvallend is wel dat de hele groep iedere keer keurig op tijd is, iedereen is benieuwd naar het volgende avontuur. Oleang heeft er de vaart in en we vertrekken om, zelfs op zondagochtend drukke wegen, Bangkok achter ons te laten richting Katchanaburi.

Na een busrit van anderhalf uur komen we aan bij de Floating market. Op zich wel leuk om te zien maar de hele groep is het er over eens dat dit net te toeristisch is.
Na weer een Thaise snack van Oleang, gebakken bananen, gaan we snel verder....

Tijdens de anderhalf uur durende busrit krijgen we weer een nieuw soort Thais fruit van Oleang om te proeven, Longan. Een soort grote druif die je moet pellen, erg lekker en heel zoet.
We bezoeken het mooi onderhouden War Cemetery in Kanchanaburi.
Het aantal graven is indrukwekkend, Australisch, Engelse, Canadezen en ook veel, heel veel Nederlanderse POW's, allen omgekomen tijdens de tweede wereldoorlog tijdens de aanleg van de Birma spoorlijn.
De hitte hier is bijna niet te doen, we kunnen gelukkig de airco in om even bij te komen.
We bezoeken het warmuseum. Dit museum belicht de aanleg van de Birma spoorlijn.
Vervolgens bezoeken we de beroemde "bridge over the River Kwai".
De brug werd gebouwd door geallieerde krijgsgevangenen en dwangarbeiders. De brug maakte deel uit van de 414 km lange Birma spoorlijn en werd diverse malen gebombardeerd in de Tweede Wereldoorlog. Ik had hier vooraf weinig verwachting van maar ik moet eerlijk zeggen dat het behoorlijk indrukwekkend is. We wandelen over de brug naar de andere kant van de rivier.

Even later zitten we wederom aan een heerlijk uitgebreide Thaise lunch.
De jeugd heeft elkaar helemaal gevonden en zitten met zijn allen aan 1 gezellige lange tafel. Wij "oudjes" hebben het ook gezellig met elkaar, we hebben elkaar al goed leren kennen en alles voelt al heel vertrouwd.

Na nogmaals drie kwartier rijden en een snelle tussenstop bij de 7/11 (supermarkt), voor wat koude drankjes, stappen we op een longtailboot.
De tocht over de rivier is adembenemend mooi. Ongelooflijk zo groen, steile wanden en snelstromende rivier. Eerst lijkt het dat we in een mist terecht komen maar dit blijkt een fikse regenbui wat de ervaring alleen maar meer bijzonder maakt.
We komen aan bij ons Floatel. Zoals ik aan het begin als schreef, bijna onwerkelijk, zo prachtig. Drijvende hotelkamers aan elkaar verbonden met bruggetjes. Alles is van bamboe en overal hangen hangplanten en mooie bloemen. Voor elke kamer is een vlot met ligbedden en hangmatten. De kamers zijn basic maar van alle gemakken voorzien en er is geen elektriciteit. Overal branden kaarsjes.....
Wederom worden we weer zo vriendelijk ontvangen dat het soms lijkt of we koninklijk zijn. We krijgen koffie en thee in het drijvende restaurant, buiten, uitkijkend over de rivier.
De kamers zijn heel snel verdeeld en natuurlijk moet er gezwommen worden in de rivier. Met een zwemvest aan kun je je af laten zakken in de stroming om vervolgens op het juiste moment (bij de rode vlag) de steiger vast te grijpen om er weer uit te kunnen.
Vooral de jeugd krijgt er geen genoeg van.
We hebben een gezamenlijk diner met uitgebreid Thais eten. Enorm gezellige avond.
De jeugd gaat nog even gezellig door met een gezellig potje kaarten.

Morgenochtend weer vroeg op want om half acht komen volgens Oleang de olifanten drinken in de rivier.....

• 24 Juli 2017 - 14:47

Hennie:

Ongelooflijk mooi om te lezen, ik beleef het echt een beetje mee. Geniet er maar van.