Zaterdag en vertrek zondag - Reisverslag uit San Remo, Italië van Marja Zee - WaarBenJij.nu Zaterdag en vertrek zondag - Reisverslag uit San Remo, Italië van Marja Zee - WaarBenJij.nu

Zaterdag en vertrek zondag

Door: Marja van Meeuwen

Blijf op de hoogte en volg Marja

11 September 2016 | Italië, San Remo

Zaterdag en vertrek
We vertrekken om 6.50 uur. Wat prachtig, zonsopgang, alles heel stil. Samen met Franz ben ik als eerste aan de beurt voor de sightingshift. Vrijwel gelijk zien we bottlenose dolphins. Vrij snel zijn ze vervolgens ook weer weg. Ik zie opnieuw dolfijnen "at three 'o clock", en licht Mattia in. Iedereen staat gelijk weer aan dek. Ik moet precieze locatie en afstand aangeven waar ik ze heb gezien. Ik vind dat best een verantwoording omdat de boot gelijk richting mijn aangegeven positie vaart. Gelukkig duiken ze weer op, het is moeder met kalf, wauw. Krijg complimenten van Mattia dat ik ze gespot heb.
Tijd van de shift vliegt voorbij en ik vind het jammer dat mijn tijd erop zit, half één heb ik opnieuw een "sightingshift"
Ondanks dat iedereen graag wil dat we walvissen zien, bespreken Marion, Claudio, Franz en ik dat het ook onderdeel is van het werk van de biologen waarvan we deel uit mogen maken, dat het soms dus ook zo is, helaas, dat je niet de dingen ziet die je graag zou willen.
Ik besluit even bij Nino achter de computer te gaan zitten en hem te vragen of hij tijd heeft mij nog het een en ander uit te leggen over de dieren. Enthousiast als hij is begint hij een heel verhaal met het laten zien van de foto's van de tocht van vorige week en hoe ze de dieren herkennen, de maat meten etc. Heel interessant.
Half één dus mijn volgende shift samen met Anna. Het is erg heet, geen land in zicht, we zijn 43 miles van de kust verwijderd. Het is heel heet op het bovendek en ik merk dat ik toch een beetje bevangen raak door de hitte. Helaas niets gezien deze keer. Als ik beneden kom hebben ze lunch voor me bewaard, even eten, drinken en uit de zon.
We varen nog een aantal uren zonder ook maar iets te zien, jammer en voor allemaal teleurstellend. Nino besluit dat het we wel even kunnen zwemmen, opnieuw in erg diep water. Super.
Eind van de middag zien we nog een paar dolfijnen, maar op afstand. In overleg met iedereen besluiten we dat het een lange dag is geweest (inmiddels is het 19.00 uur), we zijn 12 uur op zee geweest, helaas geen walvissen kunnen vinden.
Aangekomen in San Remo, lekker douchen en eten en besluiten we er nog een gezellige avond van te maken in de stad.
Wat een bijzondere mensen, met ieder zijn eigen verhalen. Wat een belevenis en wat een ervaring. Ik had het niet willen missen. Ik vond het leven op zee geweldig, wat een rust en vrijheid. De mensen van Tethys organisatie waren fantastisch en aan hun inzet heeft het zeker niet gelegen. Ze hebben er alles aan gedaan de walvissen voor ons te vinden, maar het mocht niet zo zijn.
Naar het uitwisselen van alle e-mails spreken we af met elkaar in contact te blijven.
Zondagochtend om 10.00 uur vertrek ik samen met Caroline en Kai Lihn naar het station.
Daar aangekomen blijkt er een treinstaking te zijn. Onze trein gaat niet, gelukkig gaat er nog wel een latere richting Ventimilia.
Ook daar blijken er een aantal treinen richting Nice niet te gaan. We nemen de eerstvolgende, dit gaat voor Caroline krap worden omdat ze een eerdere vlucht heeft dan ik.
De trein blijkt voorlopig niet te vertrekken omdat er de nodige buitenlanders zonder ticket in blijken te zitten (tussen stoelen en onder banken), deze worden door de politie verwijderd.
Uiteindelijk vertrekt de trein gelukkig toch, maar wederom eerstvolgende station gecontroleerd door politie. Al met al wordt het steeds later. We weten niet zeker of trein stopt in Nice St. Augustin en we besluiten uit te stappen in Nice Ville, om daar een taxi te nemen.
Helaas bij station geen taxi's ??? Dan maar de bus naar het vliegveld.
Caroline stapt uit bij terminal 2, ze bericht me dat ze het vliegtuig net heeft gehaald. Ik blijk uiteindelijk een uur vertraging te hebben.
Op naar huis....

  • 11 September 2016 - 20:50

    Anika:

    Waaauwww veel beleefd, kijk uit naar je verhalen! Goeie reis terug, welkom thuis! X

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marja

Actief sinds 11 April 2015
Verslag gelezen: 355
Totaal aantal bezoekers 14496

Voorgaande reizen:

19 Juli 2017 - 09 Augustus 2017

Thailand rondreis

04 September 2016 - 11 September 2016

Walvissen en Dolfijnen Middellandse Zee

25 April 2015 - 11 Mei 2015

Costa Rica

Landen bezocht: