Eerste dolfijnen gespot - Reisverslag uit San Remo, Italië van Marja Zee - WaarBenJij.nu Eerste dolfijnen gespot - Reisverslag uit San Remo, Italië van Marja Zee - WaarBenJij.nu

Eerste dolfijnen gespot

Door: Marja van Meeuwen

Blijf op de hoogte en volg Marja

07 September 2016 | Italië, San Remo

Vandaag, dinsdag, dan toch uitgevaren. Spannend want de wind was nog steeds heftig.
Na een enorme enthousiaste briefing van Nino over de Pelagos Sanctuary en de verschillende soorten walvissen en dolfijnen die hier voorkomen en hoe de "sighting shifts" in elkaar zitten, krijgen we ineens te horen van de kapitein dat we in 15 minuten gaan varen.
Iedereen is erg benieuwd wat het gaat worden. We worden gelijk ingedeeld in de shifts, de eerste beginnen twaalf uur ik ben om 1 uur aan de beurt samen met Eila en Matteo. Boven op het hoge dek wordt dit werk gedaan. Vandaag was een heftige zee, hele hoge lange golven (volgens de deskundige). Dus onze zeebenen en maag werden behoorlijk op de proef gesteld. Met de nodige tabletten en huishoudmiddeltjes ben ik aardig op de been gebleven maar dat kon niet van iedereen worden gezegd.
Na ongeveer 2 uur werden de eerste dolfijnen (striped dolfins) gespot, eerst waren het er 2 maar ze gingen vrij snel weer weg. Na even varen pikte we ze weer op en toen waren het er al meer. Ze zwommen nog niet echt met ons mee. Vervolgens nog een een stukje verder bleken deze bij een groep van ongeveer 30 dolfijnen te horen. Ze zijn uiteindelijk een heel stuk met ons mee gezwommen met de nodige sprongen en "bowriding". Prachtig.
Doordat we gebruik maken van een hydrofoon achter de boot, kunnen we op het dek de dolfijnen horen communiceren.
Verder heel veel scholen springende tonijnen gezien.
Daarna nog een aantal uren op zee geweest maar de wind werd steeds sterker en uiteindelijk zijn we terug de haven in gegaan. Ook heel bijzonder om zo de haven in te varen. San Remo ligt er prachtig bij met zonsondergang.
De meesten waren best moe en na een gezellig eten op het dek allemaal vroeg ons bed in.
Voor morgen wordt er veel wind voorspelt, dus afwachten of we varen....