Tocht over El Arenal en Hotsprings - Reisverslag uit Fortuna, Costa Rica van Marja Zee - WaarBenJij.nu Tocht over El Arenal en Hotsprings - Reisverslag uit Fortuna, Costa Rica van Marja Zee - WaarBenJij.nu

Tocht over El Arenal en Hotsprings

Door: Marja

Blijf op de hoogte en volg Marja

07 Mei 2015 | Costa Rica, Fortuna

Wat een topdag vandaag! Vanochtend eerst heerlijk ontbeten met verre fruit en allerlei andere lekkere dingen en wat een uitzicht (zie foto),
Hierna een prachtige wandeling gemaakt vanaf het hotel door de jungle met uitzicht op de vulkaan. Daarna weer even lekker gedobberd in het zwembad en jacuzzi.
Om 3 uur werden we opgehaald door onze gids Errol voor een middag- en avondwandeling en een duik in de hotsprings. Na eerst een tocht met het busje de jungle in, starten we onze tocht over hanging bridges richting de flanken van de vulkaan Arenal, deze keer in de regen. We zijn nog maar net onderweg als we al een zwarte Guan (soort kalkoen) zien. Even later zien we heel dichtbij een miereneter die rustig in de boom klimt en van boven naar ons zit te kijken. We vervolgen onze tocht door de prachtige, maar natte jungle, over een steil pad naar boven. Onze gids heeft er stevig de pas in. Onderweg zien we weer de nodige prachtige vogels waaronder de Motmot. Uiteindelijk komen we via een pad van lavastroom rotsblokken bij een prachtig uitkijkpunt op de flanken van de vulkaan. We hebben een prachtig uitzicht over de jungle en Lake Arenal. Errol heeft voor ons een ananas meegenomen en wij voor hem chocolade. Hierna zakken we weer af naar beneden via de lava-rivier van de vorige uitbarsting uit 1968, wat een heel bizar uiterlijk geeft. Inmiddels begint het al te schemeren. Na een wandeling van 2,5 uur komen we weer beneden aan. Het is al donker geworden. Met het busje gaan we richting de hotsprings, maar niet voordat we eerst stoppen bij een soort vijver waar het een herrie van jewelste is vanwege de vele kikkers. Errol laat ons hier de gele kikker en de bekende roodoogmakikikker zien.
Dan is het tijd voor de hotsprings, wat een geweldige ervaring! Het is gewoon een publieke hotspring en er zijn dus meerdere mensen aanwezig. In het donker dalen we af naar de rivier, waar het water heel hard stroomt maar niet diep is, er is een waterval en het water is glashelder en heerlijk warm. We krijgen er wat te drinken aangeboden en men heeft aan de kant kaarsen aangestoken, het is er een gezellige drukte van belang. Door Errol wordt ons gezicht met vulkaanas ingesmeerd (soort moddersrub), waar onze huid lekker zacht van wordt.
Alles bij elkaar was het een hele bijzondere ervaring. Moe maar voldaan, worden we weer bij ons hotel teruggebracht, wat een super excursie mede dankzij de enorme inzet van onze gids Errol.

• 08 Mei 2015 - 08:50

Corrie:

Ik vond het leuk jullie zo te kunnen volgen. Ik zal het gaan missen, iedere ochtend bij mijn ontbijt een mooi verslag en prachtige foto's. Goede reis naar huis en groetjes aan allemaal.

• 08 Mei 2015 - 21:44

Marcel:

Was leuk meelezen, moet een onvergetelijke reis geweest zijn.